У червні 2018 року у Львові тривали курси підвищення кваліфікації для педагогів, психологів, дефектологів, тифлопедагогів, асистентів з різних куточків України: Дніпра, Миколаєва, Вінниці, Рівного, Хмельницького, Кривого Рогу, Павлограда, Новомосковська, а також з меж Львівської області (Трускавець, Городок, Жовква). Про це розповіла Оксана Потимко, заслужений працівник соціальної сфери України.
Тема курсів — «Організація інклюзивного навчання незрячого учня в закладі середньої освіти». Теоретичні і практичні заняття з вчителями, психологами, корекційними педагогами проводив Ресурсний центр освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами НУ «Львівська політехніка», що напрацював модель інклюзії незрячих дітей. Ця модель успішно втілена в 11-ти регіонах України і охоплює 23 незрячі дитини віком 7 — 14 років (станом на 15.06.2018 р.).
Автор курсу — керівник Ресурсного центру Львівської політехніки Оксана Потимко. Разом з нею в команді працюють співробітники Центру, а також вчитель-методист Галина Ліщинська і психолог Жанна Катерняк. Підтримала ідею проведення таких курсів Лабораторія інноваційних педагогічних технологій кафедри педагогіки і соціального управління Інституту права та психології НУ «Львівська політехніка», надавши ліцензію на проведення курсів.
«В умовах тотальної інклюзії, не завжди виправданої і майже завжди непідготовленої, якщо йдеться про повністю незрячих дітей, такий курс навчання для вчителів загальноосвітніх шкіл є справжньою знахідкою. Слухачів упродовж тижня навчали буквально усьому: психофізичним особливостям осіб з важкими порушеннями зору, рельєфно-крапковому шрифту, роботі на ПК з програмами екранного доступу, методикам проведення інтегрованих занять в інклюзивному класі, основам просторового орієнтування, рельєфному малюванню і т.д. 70% курсу склали практичні тифлотренінги і майстер-класи, засновані значною мірою на досвіді незрячих людей.
Організатори курсів планували зібрати одну групу, однак бажаючих виявилось так багато, що їх довелось розділити на кілька груп: перша працювала протягом 04 — 08 червня, друга працюватиме упродовж 18 — 22 червня, решту курсантів організатори перенесли на осінній період. Це тішить, і свідчить про живий інтерес до інклюзії, про бажання не просто зарахувати незрячу дитину в звичайну школу, але й надати їй фахову педагогічну допомогу.
Тішить й те, що до Львова за знаннями їдуть педагоги з усієї України, і що Українську модель інклюзії незрячих школярів розробили саме львів’яни, застосувавши власний досвід життя в темряві та досвід Швеції/Канади. На основі цього «міксу» вдалось організувати в Україні діючу модель інклюзії сліпих дітей”, — розповіла Оксана Потимко.