Сенсопластика

На фото у дев'яти квадратах зображені різні твори сенсопластичної діяльності (вироби з кінетичного піску, малювання пальцями на пластикових тарілках, папері, гілці).

Сенсопластика, тобто сенсорне мистецтво, поєднує художню діяльність зі стимулюванням та розвитком органів чуття дитини — дотику, зору, нюху, слуху та смаку. Багато маленьких дітей мають проблеми з правильним функціонуванням сенсорної сфери, оскільки сучасний світ не сприяє розвитку органів чуття на різних сенсорних рівнях. Сучасні діти багато часу проводять перед екранами різного роду гаджетів, а отже — в приміщенні в положенні сидячи. Тоді інтенсивність сенсорних відчуттів обмежена, що призводить до проблем сенсорної інтеграції.

Сенсорне мистецтво — це пізнавальний метод, який проходить весело і дарує діткам задоволення. Матеріали, які використовуються в сенсопластиці, можуть бути будь-якими, але безпечними для дітей залежно від їхнього віку. Це можуть бути такі продукти, як: рис, борошно, макарони, вода, олія, насіння та багато інших. У сенсопластичних іграх також використовуються більш спеціалізовані матеріали, такі як: фактурні листи, помпони, пальчикові фарби, пінопласт і голографічна фольга, кінетичний пісок, пінопластові кульки, пластилін або глина. Важливо, щоб засоби, які використовуються, були різноманітними за текстурою, щільністю, пластичністю тощо.

Сенсопластика приносить багато користі для когнітивного розвитку дітей. Створення сенсорних мистецьких творів — це фантастичне задоволення, яке поєднується з розвитком сенсорної рецепції, емоційної, мануальної, творчої, моторної та соціальної сфер. Сенсопластика стимулює в дітях цікавість, а також природну потребу досліджувати світ, підтримує формування усвідомлення тіла та його розташування в просторі, дозволяє експериментувати та пізнавати нові явища. Діти з порушеннями сенсорної інтеграції часто неспокійні, плаксиві, незграбні, мають погану координацію, уникають соціальних контактів, погано їдять і засинають. Розлади сенсорної інтеграції призводять до багатьох проблем і труднощів у подальшому дорослому житті. Сенсопластика активізує всі органи чуття, позитивно впливаючи на їх розвиток. Пізнаючи, порівнюючи, нюхаючи, торкаючись і куштуючи на смак, дитина відкриває для себе оточуючий світ. Художньо-сенсопластична діяльність також є формою релаксації, прояву креативності, вона позитивно впливає на настрій і самопочуття, забезпечуючи емоційний комфорт і задоволення від виконаної роботи.

Мультисенсорна стимуляція підтримує створення зв’язків між нейронами — це надзвичайно важливо для розвитку мозку в перші роки життя. Чим більше їх виробляється в дитинстві, тим ефективнішим і впевненішим буде дорослий. Заняття сенсорним мистецтвом можуть проходити як у дитячих садках, школах, так і вдома. Вони розроблені для будь-якої вікової групи. Вибрані матеріали та допоміжні засоби мають відповідати віку дітей і включати низку продуктів, які є абсолютно безпечними. Під час занять учасники граються з різними продуктами, речовинами, матеріалами тощо. Вони мають можливість експериментувати з рідинами, сипучими, м’якими та твердими продуктами, відчувати на дотик текстури, форми, агрегатний стан. Діти мають можливість творчо забруднитися, наприклад, під час фарбування пальцями, що приносить їм велике задоволення. Учасники можуть змішувати, катати, ліпити, наливати, нюхати та торкатися, вони можуть робити все, що підкаже їм їхня фантазія.

Перед початком занять сенсопластикою пам’ятайте, що одяг дитини потрібно підготувати до того, що він може забруднитися. Варто озброїтися, наприклад, захисними фартухами.

На фото зображений хлопчик із зеленою пластиковою прямокутною ємністю з мокрим піском.

Перша з пропозицій щодо сенсопластичних занять — це гра з піском. Дитячі руки — найважливіший «інструмент» у цій діяльності. Пісок пересипають, розминають, просівають або моделюють. Кінетичний пісок знадобиться для створення замків та інших конструкцій, які спонукатимуть до дитячої творчості. Він складається з крупинок звичайного піску з додаванням безпечного для здоров’я полімеру різного кольору. З його допомогою діти мають можливість створювати вироби будь-яких форм, і таким чином тренують дрібну моторику, розвивають здатність просторового мислення та стимулюють уяву.

Ще одна форма сенсопластичної гри, — це чуттєва подорож для ніг. Вона полягає в прокладанні так званого сенсорного шляху. Позначений маршрут можна розбити на окремі килимки, на яких будуть знаходитися різні предмети та речовини, які створюють сенсорні відчуття. Наприклад, тканина, пір’я, пух, крупа, рис або спеціальні квадратні фактурні килимки. Завдання дітей — пройти босоніж по підготовленій сенсорній доріжці. Завдяки різноманітності кольорів стимулюється зір, різні поверхні стимулюють тактильність, а звуки, які лунають під час ходьби по різноманітних матеріалах, стимулюють слух.

Для розвитку музично-художньої чутливості діти можуть малювати музику на полотні. На попередньо закріплену поверхню необхідно розстелити велике полотно для групи учасників. Кожна з них повинна мати своє окреме місце разом із відповідним приладдям (палітра для змішування кольорів, фарби, пензлі та чашка з водою). Діти також можуть малювати руками, шпателем або губкою. Під час заняття немає певної теми роботи, завдання учасників — замалювати почуте, свої фантазії, викликані музикою. Діти захоплюються, експериментують з кольорами, формами вираження та створюють власні абстракції. На завершення варто разом подивитися на різноманіття робіт учасників та поговорити про емоції, які вони виражають.

Для виконання завдань, які стимулюють нюх, потрібно підготувати ватні диски, ароматизатори, харчові продукти з інтенсивним запахом, наприклад, корицю, цитрусові, цибулю, перець тощо. Учасники діляться на пари та сідають один навпроти одного. Завдання полягає в тому, щоб піднести співрозмовнику, у якого закриті очі, під ніс змочені ватні диски або шматочки продуктів, аби він за допомогою нюху здогадався, що це. Те ж саме стосується дегустації. Тоді працюють зі зразками їжі. Ці заняття дарують багато сміху та радості, але, перш за все, вони забезпечують чуттєвий досвід і сприяють розвитку соціальних зв’язків.

Заняття з сенсопластики можна проводити і вдома. Навіть допомога на кухні або спільне приготування страв дає дитині багато сенсорних вражень. Хорошим прикладом, який стимулює органи чуття, є замішування тіста, ліплення вареників і пирогів та формування печива. Для творчої діяльності можна використовувати власноруч приготоване солоне тісто, з якого можна створити вироби і розфарбувати їх. А також можна створювати художні роботи з різнокольорового желе, макаронів, рису, борошна, солі й цукру.

Час, проведений разом, зміцнює зв’язок між батьками і дітьми, дарує радість, задоволення та гарний емоційний стан як дитині, так і дорослим.

Share Button